De EurekaV aan de Kanaalkade |
Hier aan de kade te Den Helder |
Voordat de 300 personen ingescheept waren, was het negen uur en konden we vertrekken in de richting Den Helder. Wij hadden ons van een plekje verzekerd op het bovenste achterdek aan de stuurboordzijde.
dicht onder de oever van het kanaal |
Eerst nog even wachten bij de spoorbrug, maar toen was het opschieten. Voor we bij de Koedijkervlotbrug waren hadden we de koffie met "echte" Limburgse vlaai al op schoot. Toch wel een heel ander uitzicht, zo'n route vanaf het water. Het Noord-Hollands kanaal heeft vlotbruggen van allerlei typen, een oude houten bij Koedijk, een moderne nieuwe boven Koedijk, voor de fietsroute Heerhugowaard-Bergen. De zwaardere typen bij Burger- en Sint Maartens-vlotbrug.
de Koedijkervlotbrug |
Midden op het water drijven twee vlotten, als er een boot moet passeren schuiven die vlotten onder de aanrijbruggen en ontstaat een smalle doorgang. Met die grote schuit lukte het allemaal maar net.
Naast het mooie vlakke polderland, staan er ook nogal wat grote windmolenparken langs het kanaal, waarvan ik in mijn werkzame leven aan verschillend heb mogen meewerken. Ook heb ik het kantoor, waar ik van 1982 t/m 2002, dus zo'n 20 jaar heel wat uurtjes heb doorgebracht, vanaf het water kunnen bekijken.
het bedrijfskantoor aan de Helderseweg |
Zo tegen een uur of één naderden we, na een uitgebreid lunchbuffet, de sluizen bij het gemaal "De Helsdeur" in Den Helder. Hier hadden we pech: een grote zandschuit lag voor ons en we konden niet samen in de sluiskolk, dus wachten. Een schutbeurt kostte toch al gauw een uur en er waren er meer die naar de Sail wilden. Na een uurtje wachten toch met al dat kleine grut de sluis in, een hele bedoening en bedrijvigheid..
de Koopvaardersschutsluis |
In Den Helder zouden we nog een rondvaart door de haven maken en dan kon ieder op eigen gelegenheid de Sail gaan bekijken en met de trein weer terug. Voor de brug naar de marinehaven moesten we ontschepen, de brug zou voorlopig niet opengaan en we konden dus niet een rondvaart maken. Toen we echter van boord waren en via de brug naar de Marinehaven liepen, ging de brug open en konden een aantal schepen er door. Aan de andere kant van de brug, bij de ingang van de haven bleek dat we niet de marinehaven op mochten, de Sail begon pas op vrijdag, ook de veerbootjes naar de haven zouden pas vanaf vrijdag varen. We hebben dit wel als een misleiding ervaren. We werden door de krant, Het Noordhollands Dagblad opgeroepen de Sail Den Helder te bezoeken met de Eureka V, daar een redelijk bedrag voor moeten overmaken, maar we gingen naar een Sail, die de volgende dag pas zou beginnen. Langs de Nieuwendiepskade lagen al wel wat windjammers als De Eendracht en er kwamen nog wat grote schepen binnen, maar het was wel een flinke domper op de feestvreugde, vooral omdat de rondvaart door de haven ook geen doorgang vond.
De Gulden Leeuw komt binnen |
ook vrijdag, zaterdag en zondag het geval was. Toen we om een uur of vier met de trein richting De Waard reden, gooiden de weergoden de hemel open en plensde het uit de lucht. De weergoden waren dus wel op onze hand, al met al was het toch een leuk dagje uit. Ik ben bezig met het monteren van de film, die ik op deze dag maakte, in de volgende aflevering zal ik u er deelgenoot van maken.
Voor nu een hartelijke groet en tot de volgende keer.